امروز جمعه ۰۳/۱/۱۰

پنجمین همایش گره طلایی رشتی زاده در قم برگزار شد

.

به گزارش گروه خبری بنیاد فرهنگی هنری رشتی زاده، پنجمین همایش گره طلایی رشتی‌زاده ظهر جمعه، ۱۶ آذرماه، با حضور رئیس مرکز ملی فرش ایران، اعضای هیئت‌مدیره صادرکنندگان فرش ایران، ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم، سرپرست استاندار قم، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه قم، تورج ژوله محقق و طراح فرش، دبیر صادرکنندگان فرش ایران و جمعی از مدیران، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و هنرمندان برگزار شد.

فرشته دست‌پاک، رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز در آغاز سخنرانی خود گفت: این همایش فرخنده، بزرگداشت مردی ست که زندگی، شادی و فرش را به هم گره زد.

وی در ادامه، با اشاره به دیدار اخیر خود با رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و همچنین معاون محترم رئیس‌جمهور، از اینکه در لایحه بودجه تأمین اجتماعی، بیمه تأمین اجتماعی فعالان عرصه فرش پیش‌بینی‌شده خبر داد و نگاه مسئولان به بودجه حوزه فرش را مثبت ارزیابی کرد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد: بحث مواد اولیه و گرانی آن نیز یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تولیدکنندگان فرش بوده و در همین رابطه تفاهم‌نامه‌ای با منطقه آزاد کیش تدوین شده و در آینده نمایشگاهی از خاص‌ترین آثار فرش‌ دستباف در آنجا برگزار خواهد شدرئیس انجمن هنرمندان طراح و نقاش فرش استان قم در این مراسم، با اشاره به ثبت ملی فرش دستباف قم در یک دهه گذشته اظهار داشت: از سال 87 کار ثبت فرش قم در سطح ملی و در سال 89 نیز اقدام ثبت فرش قم در سطح جهانی آغازشده و امروز استان در این حوزه به توفیقات قابل‌توجهی نائل شده است.

تورج ژوله، در این مراسم از داستان عجیب قالی گران‌بهای مقبره شاه‌عباس دوم سخن گفت که خالق آن نعمت‌الله جوشقانی است. وی بیان داشت: این فرش یک پازل بزرگ به اندازه ۶۰ مترمربع و دارای ۱۴ قطعه است که از عجایب عالم فرش به‌حساب می‌آید. ژوله در پایان عنوان کرد: لازم است برای ثبت جهانی این اثر بزرگ اقدامی انجام شود و حیف است که آن را در معرض دید همگان قرار ندهیم.

علی‌اصغر خوش‌گفتار مقدم نیز با تأکید بر راه‌اندازی سامانه ثبت آثار فرش دستباف در استان قم افزود: با راه‌اندازی درگاه اینترنتی مربوطه کار ثبت آثار حوزه فرش در راحت‌ترین شکل ممکن ایجادشده و هنرمندان می‌توانند در این سامانه آثار ابداعی را به نام خودشان ثبت کنند. وی با اشاره به ظرفیت و برند برتر فرش دستباف قم در سطح بین‌المللی عنوان کرد: اقدامات ابتدایی برای ثبت فرش ابریشم قم به‌عنوان بهترین برند فرش ابریشم جهان و پایتخت فرش ابریشم دنیا انجام‌شده است.

گفتنی ست در پنجمین همایش گره طلایی، از غلامرضا اخوان (پیشکسوت برگزیده)، رحیم فروهر (سرویس کار برگزیده)، عباسعلی سنگانی (طراح برگزیده)، قاسم الیاسی (تولیدکننده برگزیده)، حمید ذوالانواری (صادرکننده برگزیده)، زهرا ولی بیگی (بافنده برگزیده)، تجلیل گردیده و مفتخر به دریافت تندیس طلایی شدند. همچنین تندیس ویژه این همایش، به سید رضی میری اهدا شد.