امروز پنجشنبه ۰۳/۱/۳۰

بازارهای هدف صادراتی فرش دستباف گسترش می‌یابد

.


معاون بازار‌یابی مرکز ملی فرش ایران از توسعه بازارهای صادراتی فرش دستبافت ایران در کشورهای چین، هند، برزیل، آفریقای جنوبی و روسیه خبر داد.

مجتبی فیض‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه برای سال جاری صادرات یک میلیارد و 300 میلیون دلاری فرش دستباف و صنایع دستی ایران هدف‌گذاری شده‌ است، گفت: امسال بازارهای صادراتی فرش دستباف ایران توسعه می‌یابد.

وی افزود: حضور بیشتر صادرکنندگان فرش دستباف ایران در بازار کشورهای CIS نیز جزو برنامه‌های اولویت‌دار مرکز ملی فرش ایران برای توسعه صادرات قالی ایرانی است.

معاون بازار‌یابی مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه ابتدای سال جاری در نمایشگاهی در چین شرکت کردیم و در آن صادرکنندگان فرش ایرانی قالی‌های دستباف و نفیس ایران را به معرض نمایش گذاشتند، اظهار کرد: خرداد ماه سال جاری، ایران در نمایشگاه شینگن چین شرکت می‌کند و قرار است تمامی استان‌های تولید کننده فرش دستباف، تولیدات خود را در این بخش به نمایش بگذارنند.

وی ادامه داد: همچنین برای توسعه صادرات فرش دستباف ایران به زودی مناطق آزاد تجاری ایران نیز فعال می‌شوند و قرار است این مناطق به عنوان قطب‌های تسهیل‌کننده صادرات قالی ایرانی درآیند.

به گفته فیض اللهی، پیش بینی می‌شود امسال نیز همانند سال گذشته صادرات فرش دستباف ایران رشد داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در دو ماهه نخست سال جاری میزان صادرات فرش دستباف ایران رشد داشته است، تصریح کرد: متاسفانه به خاطر تغییر کد تعرفه‌ها صادراتی از سوی گمرک به نوعی به‌هم ریختگی در آمار صادرات فرش دستباف در دو ماهه نخست سال جاری به وجود آمده است که به موجب آن تا کنون امکان استخراج آمار دقیق صادرات قالی ایرانی فراهم نیست.