امروز جمعه ۰۳/۱/۳۱

کشور چین پنجمین خریدار عمده فرش دستبافت ایران

.

 
رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: آمارها نشان می دهد که برخلاف شایعات چین دیگر کپی کننده و رقیب ایران در تولید فرش دستبافت نیست بلکه یک مشتری خوب و پنجمین خریدار عمده فرش کشورمان در سال گذشته بود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حمید کارگر چهارشنبه شب در مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی فرش مشهد و کاشمر در محل نمایشگاه دائمی بین المللی مشهد افزود: اینکه کشور چین طرح و نقش فرش ایران که ذخیره ملی ماست را کپی می کند و برند ایرانی را به حاشیه رانده است، دیگر افسانه ای بیش نیست.

وی بیان کرد: آمار ماه های گذشته گمرک چین، گمرک ایران و آمار بخش اقتصادی سازمان ملل متحد نشان می دهد که کشور چین درحال خروج از دایره تولید کنندگان فرش دستبافت ایران بوده و به یکی از خریداران عمده فرش کشورمان تبدیل شده است.

وی اظهار کرد: رقبای قدرتمند دیگری مانند هند، پاکستان، افغانستان، نپال و ترکیه هستند که در بازار تولید فرش دستبافت حضور دارند و بعضا طرح و نقش فرش ایرانی را کپی می کنند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطر نشان کرد: طی دهه اخیر سالانه به طور متوسط 500 میلیون دلار صادرات فرش در کشور صورت می گیرد و در پایان سال 1392 با 314 میلیون دلار به کمترین عدد ثبت شده در طول عمر صادرات فرش ایران رسید که این افت ناشی از عوامل بیرونی و داخلی بود.

وی اظهار کرد: تحریم مستقیم واردات هر گونه فرشی که مبدأ تولیدش ایران ثبت شده باشد مهمترین عامل بیرونی در افت صادرات فرش بود به طوری که به عنوان مثال با این تحریم یک پنجم بازار صادراتی ایران در آمریکا حذف شد.

کارگر، اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، پرداخت نقدینگی مستقیم به قالیبافان و خروج شماری از آنان از بخش تولید، رکود بازار اقتصادی اروپا، بالا رفتن هزینه های حمل ونقل و هزینه بیمه، افزایش ریسک صادرات، نوسانات نرخ ارز، اشباع شدن برخی از بازارهای صادراتی از فرش، ناآرامی های سیاسی در بازارهای هدف صادراتی و قدرتمند شدن برخی رقبا را از دیگر عوامل داخلی و خارجی افت صادرات فرش ایران برشمرد.

وی ادامه داد: از ابتدای سال 1393 بهبود روابط بین المللی صادرات فرش ایران رو به افزایش گذاشت به طوری که در انتهای این سال پنج هزار تن فرش دستبافت به ارزش 330 میلیون دلار به 80 کشور دنیا صادر شد.

وی گفت: افزایش صادرات فرش ایران در سالجاری نیز ادامه یافت و بارقه امیدی در این صنعت نسبت به بهبود روابط بین المللی بوجود آمد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: با وجود تمام فراز و نشیب ها در صادرات فرش ایران، کشورمان همچنان صدرنشین صادرات این بخش است و در تمام بازارهای یک میلیارد و 300 میلیون دلاری تجارت جهانی فرش دستبافت رتبه یک را داشته و دارد.