امروز جمعه ۰۳/۱/۳۱

سومین مسابقه طرح و نقشه فرش برگزیدگان خود را شناخت

.

 

آیین معرفی و تقدیر از برگزیدگان سومین دوره از مسابقه سراسری طرح و نقشه فرش دستباف ایران عصر روز شنبه سوم مرداد 94 با حضور قائم مقام وزیر وزیر صنعت، معدن و تجارت و سرپرست و مسوولان مرکز ملی فرش ایران، اساتید، دانشجویان و علاقمندان برگزار شد.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران در آیین تقدیر از برگزیدگان سومین دوره مسابقه سراسری طرح و نقشه فرش با تقدیر از هنرمندان این حوزه گفت: برند پرشین کارپت را هنوز دنیا می شناسد و این وظیفه من و شماست که خوب از آن پاسداری کنیم.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران؛ کارگر در ادامه با تاکید بر خاص بودن فرش ایرانی در دنیا افزود: فرش ایران آینه ای است که شاید زنگار گرفته باشد اما با کمی صیقل یافتن چون گذشته تبلور خواهد داشت و پهلوانی است که شاید رنجور شده باشد اما باز هم پهلوان است.
کارگر با اشاره به درهم آمیختگی طرح و نقش ها و مناطق جغرافیایی تولید فرش در کشور و رواج یافتن برخی تقلب ها در بافت اظهار داشت: درهم ریختگی و اغتشاش جغرافیایی در نقوش، از جایی به جای دیگر بردن سبک تولید، کپی کردن به نحوی که هیچ اصالت، چارچوب و حدومرزی را ارج ننهیم، استفاده از مواد اولیه بی کیفیت، میدان دادن بی رویه به فناوری در تولید فرش از خطاهای نابخشودنی ماست که نشان می دهد قدردان و پاسدار فرش ایرانی نبوده ایم.
سرپرست مرکز ملی فرش ایران همچنین با اشاره به استفاده از طرح های فرش دستباف کشور در تولید فرش ماشینی ‏گفت: هم اکنون دست اندازی بی رویه ای از سوی کارخانجات فرش ماشینی به ذخایر طرح ها و نقشه های فرش دستباف صورت ‏می گیرد.‏
کارگر با بیان اینکه تولیدکنندگان فرش ماشینی حتی در تبلیغات خود به طور مداوم در حال فریب مخاطبان خود هستند، اظهار داشت: گنجینه بزرگی از طرح ها و نقشه های فرش دستباف در کشور داریم که شاهد بهره گیری بی رویه دست اندرکاران فرش ماشینی کشور به این گنجینه هستیم.
وی ادامه داد: طراحان و نقاشان بزرگ ما همیشه در حال آفرینش و نوزایی در طرح و نقش فرش دستباف بوده و هستند که بدون تکرار و کپی و تقلید این کار صورت می پذیرد و هنوز هم هست و به یاری طراحان ادامه خواهد یافت. طرح ها و نقشه های فرش دستباف یک شبه خلق نشده اند و به پاسداشت آنها نیازمندیم.
وی با اشاره به تبلیغات پررنگ فرش ماشینی در رسانه ها گفت: نمی توان مانع از این تبلیغات شد اما در مواردی که این تبلیغات دور از صداقت و با نوعی فریب مخاطب همراه است زیانبار خواهد بود.
کارگر در توضیح این مطلب افزود: شاهد هستیم که کارخانه های تولید فرش ماشینی برای بازی با ذهن مخاطب از الفاظی همچون "دستباف نما" یا "دستباف گونه" استفاده می کنند و حتی در خطایی نابخشودنی از تصاویر دار مرد و زن قالیباف پای دار قالی در این تبلیغات بهره می برند که معنایی جز فریب شهروندان ندارد.
سرپرست مرکز ملی فرش ایران همچنین گفت: قرار نیست مانع از تولید و تجارت فرش ماشینی شویم و این صنعت نیز همچون دیگر صنایع مورد حمایت دولت است اما نزدیک کردن فرش ماشینی به دستباف و حتی جا زدن آن به عنوان همتای دستباف با فریب های ادبی و تصویری پسندیده نیست.
وی افزود: عنصر اصلی شکل گیری هر فرشی طرح و نقش آن است. طرح و نقشی که سرشار از تنوع است و در جای جای کشورمان به مدد سرانگشتان هنرپرداز طراح و ذهن خلاق مردان و زنان هنرمند این دیار جلوه گری می کند.
سرپرست مرکز ملی فرش ایران ضمن ابراز خوشحالی از حضور پررنگ دانش آموختگان فرش در این حوزه گفت: خوشحالیم جمع زیادی از دانش آموختگان فرش دستباف کشورمان هم وارد فضای کار شده اند که خوب است فعالان ارزشمند حوزه هنر-صنعت فرش دستبافمان هم قدردان توان این دانش آموختگان فرش باشند و خدای ناکرده در غفلت فعالان فرش دستباف این گروه بیش از این جذب فرش ماشینی نشوند.
سرپرست مرکز ملی فرش ایران در پایان از همه دست اندکاران برگزاری سومین دوره مسابقه سراسری طرح و نقشه فرش تقدیر و تشکر کرد.
یادآور می شود؛ تعداد 309 اثر از یازده منطقه کشور از آثار طراحی و نقاشی در دو بخش حرفه ای و دانشجویی به بخش ملی راه یافتند.

اسامی برگزیدگان به شرح زیر اعلام می شود:

طراحی حرفه‌ای
نفر اول    آقای مجید سلامت از استان آذربایجان شرقی
نفر دوم     آقای حامد سلامت از استان آذربایجان شرقی
نفر سوم    آقای محسن یزدانی از استان آذربایجان شرقی

رنگ و نقطه کامپیوتر حرفه‌ای
نفر اول    آقای مجید سلامت از استان آذربایجان شرقی
نفر دوم    آقای مجتبی نقدیونی از استان قم
نفر سوم    آقای مهدی رجب زاده از استان قم


طراحی دانشجویی
نفر اول    خانم الهام السادات حسینی از استان اصفهان
نفر دوم    آقای پرویز داودیان پور از استان اصفهان
نفر سوم    خانم فاطمه طالبی از استان تهران

رنگ و نقطه شکسته دانشجویی
نفر اول    خانم فایزه تیکدری نژاد از استان کرمان
نفر دوم    خانم مریم دارایی از استان کرمان
نفر سوم    خانم الهام السادات حسینی از استان اصفهان

رنگ و نقطه کامپیوتری دانشجویی
نفر اول    آقای علی شیر سپهر از استان اصفهان
نفر دوم    خانم فاطمه طالبی از استان تهران
نفر سوم    خانم فایزه تیکدری نژاد از استان کرمان


طراحی شکسته دانشجویی
نفر اول    خانم زهرا مهدوی از استان اصفهان
نفر دوم    خانم مریم السادات یاسینی از استان اصفهان
نفر سوم    خانم جواهر ستوده نیا از استان کرمان