امروز جمعه ۰۳/۱/۳۱

شناسنامه‌دار شدن فرش دستباف قم/ تاکید بر لزوم معرفی فرش اصیل ایرانی به جهان

.

 

دبیر گروه تیمچه فرش قم از صدور سند مالکیت برای فرش‌های‌ دستباف قم خبر داد و گفت: این کار به منظور جلوگیری از کپی‌برداری از کارهای صاحب سبک انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمدرضا رشتی‌زاده ظهر یک شنبه در نشستی خبری که با موضوع معرفی گروه تیمچه فرش قم، اهداف و فعالیت‌های گروه تیمچه و فعالیت‌های خوشه فرش دستباف قم برگزار شد اهمیت و جایگاه فرش قم را مورد توجه قرار داد و افزود: گروهی 11 نفره که تمام آنها از بزرگان و برترین‌های تولید کننده خوشه فرش دستباف قم هستند با عنوان گروه تیمچه تشکیل داده‌ایم.

وی با اشاره به اهداف تشکیل گروه تیمچه اظهار کرد: معرفی فرش دستباف قم و شناساندن اهمیت و جایگاه عظیم هنر فرش ایرانی، معرفی هنرمندان قمی، جلوگیری از کپی‌برداری از آثار، جذب مشتری و اطمینان‌دهی به مصرف‌کنندگان از جمله اهداف تشکیل گروه تیمچه است.

دبیر گروه تیمچه فرش قم یکی دیگر از اهداف تشکیل گروه تیمچه را قیمت‌گذاری فرش ذکر کرد و گفت: در قیمتی که مشخص می‌شود سهم تمام فعالان مشغول در عرصه فرش در نظر گرفته شده و قیمت مشخص شده برای فرش نیز قیمتی است که مشتری بتواند آن را خریداری کند.

رشتی‌زاده با بیان اینکه بهترین فرش ابریشم دنیا در قم تولید می‌شود تصریح کرد: ما در تولید مشکلی نداریم بلکه بزرگترین مشکل ما در معرفی این هنر به دنیاست زیرا تولید فرش با فروش آن کاملا متفاوت است.

وی از صدور سند مالکیت برای آثار صاحب سبک خبر داد و اضافه کرد: تمام 11 تولیدکننده‌ای که در گروه تیمچه عضو هستند به عنوان تولیدکنندگان صاحب سبک شناخته می‌شوند و تا اوایل سال 95 این کار برای این آثار انجام خواهد شد.

دبیر گروه تیمچه فرش قم ادامه داد: ماکت این سند مالکیت حدود 15 روز دیگر آماده می‌شود و آنرا برای تایید به اتحادیه ارائه می‌کنیم و در صورت تایید از این پس برای تمام کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رشتی‌زاده یادآور شد: در صورت بروز هرگونه حادثه برای فرش‌ها مشکل از طریق این سند قابل بررسی و پیگیری خواهد بود.

وی با ابراز اینکه کار کپی‌برداری توسط افراد داخل کشور صورت می‌گیرد تصریح کرد: در خارج از کشور کار اصلی ما را ندیده‌اند که بخواهند از آن کپی کنند.

دبیر گروه تیمچه فرش قم اضافه کرد: آنچه به خارج از کشور صادر می‌شود فرش اصیل قم نیست بلکه تماما کارهایی است که از روی اصل کپی شده‌اند و حتی از روی طرح‌های قمی فرش ماشینی آن را نیز تولید می‌کنند.

رشتی‌زاده یادآور شد: با صدور سند مالکیت برای کارهای اصلی امکان تقلب و کپی‌برداری از کارهای اصیل از بین می‌رود و با قیمت اعلام شده توسط گروه، مشتری می‌تواند کار را به قیمت حقیقی آن و با اطمینان بیشتری خریداری کند.

وی با اعلام اینکه 350 تولیدکننده در زمینه فرش فعالیت می‌کنند بیان کرد: از مجموع این نفرات 50 نفر صاحب سبک هستند و مابقی از کار این 50 نفر الهام می‌گیرند.

دبیر گروه تیمچه فرش قم تاکید کرد: تغییر و ارتقاء نگاه جامعه هدف به فرش و ارائه یک هنر اصیل در قالب فرش دستباف به مخاطبین موضوعی است که باید عملی شود و ما باید هنر خود را به مصرف کننده شناسانده و آن را ارضاء کنیم تا به این شکل مشتری دائم ما شود.