امروز شنبه ۰۳/۲/۱

تولید سالانه ۴۰ هزار متر مربع فرش ابریشم دستباف در قم/صادرات ۹۰ درصدی تولیدات

.

 

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی: یکی از پدیده‌های قابل توجه در سالهای اخیر روند رو به رشد جهانی شدن است. کشور ما نیز به منظور گسترش صادرات غیر نفتی و حضور در بازارهای جهانی درصدد پیوستن به سازمان تجارت جهانی(WTO) برآمده و در حال حاضر عضو ناظر این سازمان است. یکی از صنایع مهمی که بدین منظور باید مورد مطالعه قرار گیرد صنعت فرش دستبافت است. شاخص توان رقابت صادراتی فرش دستبافت ۶۵ رج ابریشمی اصفهان برابر با ۸۸/۰ است و بیانگر این است که فرش دستبافت ۶۵ رج ابریشمی استان اصفهان در شرایط فعلی در بازارهای جهانی دارای توان رقابت است. شاخص مزیت نسبی نیز بر اساس هزینه واحد که همان مزیت رقابتی واقعی در شرایط رقابت آزاد شرایط بعد از پیوستن ایران به (WTO) است، برابر با ۷۹/۰ و نشان دهنده مزیت نسبی این استان در تولید فرش دستباف است.

بنابراین گزارش، با توجه به مزیت هایی که کشورمان در تولید فرش دستباف دارد تاکنون تولیدات ایران به بسیاری از کشورها صادر شده است و در حال حاضر هم 90 درصد فرش های ابریشم استان قم صادر می شود. احمد ذاکری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در این زمینه به ایرنا گفته است: "صنعت فرش دستباف در استان قم دارای سابقه ای طولانی است و قالیبافان قمی با استفاده از طرح های زیبا و ساختارهای متنوع، فرش های پر نقش و نگاری را در بهترین کیفیت به بازار عرضه می کنند. فرش دستباف ابریشم قم، در حقیقت ماهیتی صادراتی دارد وبه کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و قاره آمریکا صادر می شود. بعد از برجام امکام خوبی برای توسعه بازارهای فروش فرش دستباف تمام ابریشم قم در کشورهای مختلف ایجاد شد. سالانه به طور متوسط 40 هزار متر مربع فرش ابریشم دستباف در قم تولید می شود و سال گذشته هشت میلیون دلار صادرات فرش از استان قم داشته ایم."

یادآور می شود: هم اکنون 27 هزار بافنده، 350 واحد تولیدی، 130 واحد فروش، 10 کارگاه رنگرزی، 40 کارگاه قالیشویی و 31 کارگاه تعمیر و مرمت، تحت نظارت اتحادیه فرش دستباف قم فعالیت می کنند؛ همچنین انجمن هنرمندان طراح و نقاش فرش قم دارای 200 عضو و اتحادیه تعاونی های تولید کننده فرش دستباف روستایی استان قم دارای پنج هزار بافنده است. اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم و شرکت سهامی فرش قم با 500 خانوار قالیباف تحت پوشش از دیگر بخش های فعال در حوزه فرش دستباف قم هستند. کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قم نیز 700 خانواده قالیباف را تحت پوشش خود دارد.

تاریخ انتشار: 15 اسفند 95