امروز پنجشنبه ۰۳/۱/۹

اشتغال برای فرش و بایسته های آن

.

یادداشت منتشره رییس مرکز ملی فرش ایران در روزنامه خراسان درباره برنامه اشتغال فراگیر ابلاغ شده از سوی معاون اول رییس جمهور برای سال 96
در برنامه اشتغال فراگیر ابلاغ شده از سوی معاون اول رییس جمهور برای سال 96، تعداد 20 هزار شغل در حوزه فرش دستباف پیش بینی شده است.در آغازین روزهای تیرماه 96، معاون اول رییس جمهور و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی «برنامه اشتغال فراگیر در سال ۱۳۹۶» را ابلاغ کرد که در این برنامه، ۲۰ هزار شغل برای فرش دستباف پیش بینی و تکلیف شده است.

اما چرا فرش دستباف در میان رسته های شغلی قابل اتکا برای ایجاد اشتغال قرار گرفته است؟

در سالی که به نام «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» نامگذاری شده است، بیش از هر حوزه ای باید بر تولیدات بومی و داخلی تاکید داشت و چه حوزه ای شایسته تر از هنر- صنعت فرش دستباف که به عنوان تولید ملی، ارزان، پاک و در دسترس، ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا نگاهی برون مرزی و صادرات گرا را نیز به دنبال دارد؟

در واقع فرش دستباف ایران با قابلیت اشتغالزایی در همه استانهای کشور و بدون داشتن دغدغه شرایط آب و هوایی، اقلیمی، اجتماعی و فرهنگی خاص، به آسانی قابل آموزش، فراگیری و توسعه است.

این هنر- صنعت از سرمایه گذاری های کلان بی نیاز است و با کمترین هزینه می تواند ایجاد اشتغال کند. دانش و مهارت فنی در همه شاخه های پیش و و پس از تولید آن از جمله طراحی، رنگرزی، ریسندگی، بافت و مرمت به تمامی در داخل کشور موجود است و از وام گرفتن از آن سوی آبها بی نیاز است.

بخش اعظم مواد اولیه مصرفی و ابزار و تجهیزات این هنر- صنعت (دار، ابزار بافت، نقشه، پشم، پنبه،...) در داخل کشور قابل تامین است و نیازی به واردات کلان برون مرزی ندارد.

با چنین ویژگی هایی انتظار هم اینست که با حمایت دولت و ارایه آموزش ها و تسهیلاتی مناسب، توسعه تولید این محصول صادراتی فزونی یابد و از توان این بخش در ایجاد اشتغال برای کشور بهره گرفته شود. بر همین اساس با اعلام آمادگی مرکز ملی فرش ایران، از مجموع 970 هزار شغل پیش بینی شده برای سال جاری، تعداد 20 هزار شغل به حوزه فرش دستباف اختصاص یافت.

اکنون در تصویب نامه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با عنوان «برنامه اشتغال فراگیر در سال ۱۳۹۶»، «فرش دستباف» در میان رسته های منتخب بخش «صنعت، معدن و بازرگانی» قرار دارد و در هدفگذاری کمی این بخش برای فرش دستباف تعداد ۲۰ هزار شغل جدید پیش بینی و تکلیف شده است.

مرکز ملی فرش ایران برای اجرایی شدن این فراین،د سهمیه بندی استانی را لحاظ کرده است و سهم هر استان بنا بر اقتضائاتی همچون توان بومی استان، وجود کارآفرینان فرش در استان و وجود تشکل های فعال تولیدی و صادراتی در استان، پیش بینی شده است.

در این راستا همچنین پیش شرط ها و الزامات تحقق این پیش بینی مانند تخصیص اعتبار و منابع مناسب، ارایه آموزش های مهارتی به داوطلبان دریافت شغل، ارایه مشوق های کارفرمایی، ارایه تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای متقاضیان، و تسهیل در اتصال به بازارهای هدف برای عرضه تولیدات نیز پیش بینی شده است.

بدیهی است عدم تحقق این پیش نیازها به عدم تحقق اشتغال و شکست طرح خواهد انجامید و از همین رو شایسته است نهادهای همراه و تعیین شده در این ابلاغیه نهایت همکاری را برای محقق شدن انتظارات داشته باشند.

اگر خدای ناکرده سیستم بانکی کشور همچنان در ارایه تسهیلات ارزان قیمت به پشتیبانان تولید بی میلی نشان دهد یا با مقررات سخت گیرانه در دریافت وثایق و تضامین بانکی سد راه پرداخت منابع شود، اگر سازمان تامین اجتماعی از پوشش کامل بیمه ای قالیبافانی که در این طرح زیر چتر حمایتی پشتیبانان تولید قرار می گیرند سر باز زند و متقاضیان بدون بهره بردن از قانون بیمه قالیبافان ناگزیر به اجرای بیمه کارفرمایی شوند، اگر سازمان برنامه و بودجه کشور تخصیص مناسب و به موقع منابع را در دستور کار نداشته باشد، اگر سازمان فنی و حرفه ای و دیگر بخش های درگیر در فرایند ارایه آموزش های مهارتی، همراهی تخصصی را با مرکز ملی فرش ایران در اجرای آموزش های تخصصی نشان ندهند، متاسفانه این طرح روی کاغذ خواهد ماند و جامه عمل نخواهد پوشید.

از این رو ضمن اذعان و باور به این که فرش دستباف می تواند نقشی بی بدیل در اشتغالزایی و نیز ارایه تولیداتی صادرات گرا ایفا کند، ذکر این نکته نیز ضروری است که برای تحقق واقعی این موضوع بیش از هر بخشی به همکاری سازمان برنامه و بودجه، سیستم بانکی کشور و نیز سازمان تامین اجتماعی نیاز است.