امروز پنجشنبه ۰۳/۱/۳۰

خوشه مبلمان

معرفي اجمالي خوشه مبلمان استان قم

تاريخچه، تحولات و نقاط عطف خوشه

حرفه درودگری و نجاری در استان قم دارای قدمت زیادی است اما تولید مبلمان از قدمتی 50 ساله در این شهر برخوردار است. نزدیکی به پایتخت، وجود نیروی انسانی ماهر و نیز آب و هوای گرم و خشک که مناسب این حرفه می باشد از عمده دلایل رونق تولید مبلمان و شکل گیری این خوشه در قم دارد. در قم نیز مانند برخی دیگر از شهرهای ایران در دهه 50 شمسی این صنعت وارد دوران شکوفایی و رشد خود شد. پس از آن و بعد از یک رکود در دوره جنگ تحمیلی، در دهه 70 با ورود کشور به مرحله ای جدید و نیز فروپاشی شوروی و نیاز کشورهای تازه استقلال یافته که منجر به صادرات کالاهای ایرانی به این کشورها شد این صنعت وارد مرحله جدیدی از رونق و پیشرفت شد که خوشه مبلمان قم نیز از این قاعده مستثنی نبود.

محدوده خوشه

محدوده خوشه مبلمان، عبارت است از محدوده جغرافیایی شهر قم که در آن واحدهای تولیدی و صنایع و خدمات پشتیبان مستقر هستند.

بیشترین تمرکز واحدهای تولیدی در استان قم در محدوده جاده کاشان می باشد. در این منطقه خیابان های کاسه گری و ولی عصر از شهرت بیشتری برخوردار است. بعد از آن، منطقه نیروگاه و زند آباد نیز در محدوده شهری دارای تعداد قابل توجهی از واحدها می باشد که البته اکثرا عضو تشکل های خوشه نبوده و ارتباطی کاری چندانی هم با واحدهای جاده کاشان ندارند و کیفیت محصولاتشان عموما از محصولات جاده کاشان پایین­تر است.

دسته محصولات اصلی خوشه

در خوشه مبلمان قم تقریبا تمامی محصولات چوبی و انواع مختلف آن ساخته می شود اما عمده محصولات تولیدی مربوط به مبلمان، میز ناهار خوری، ویترین و سرویس خواب می شود. از آنجا که اکثر تولید کنندگان مبلمان به تولید میز ناهار خوری و عسلی هماهنگ و هم طرح با مبلمان می پردازند و نیز واحدهای سازنده سرویس خواب، ویتیرن هم تولید می کنند لذا می توانیم عمده محصولات و تولید کنندگان خوشه را در سه  گروه زیر تقسیم بندی کنیم:

              تولید کنندگان مبلمان (انواع راحتی و استیل)، صندلی و میز ناهار خوری

              تولید کنندگان سرویس خواب و ویترین

              تولید کنندگان سایر محصولات چوبی (کمد، دکور، در چوبی و ...)


جدول 10- دسته محصولات خوشه

نام محصول
تعداد واحد
نام دسته محصول
ردیف

مبل استیل، سرویس خواب، ویترین، میز ناهار خوری، صندلی و ...

480
محصول خام
1
مبل راحتی، مبل استیل، سرویس خواب، ویترین میز ناهار خوری، صندلی و ...
320
محصول کامل
2

 تعداد و اندازه واحدهای اصلی خوشه

در خوشه تعداد 1800 واحد اصلی عضو اتحادیه دوردگران استان می باشند و به انواع فعالیت­های مرتبط با خوشه مشغول هستند، از تولید کنندگان انواع محصولات چوبی گرفته تا واحدهای رنگ­کاری، رویه کوبی، منبت کاری و ... . البته بنگا­ه­هایی هم به صورت غیر رسمی در صنعت مبلمان استان حضور دارند که عضو اتحادیه نمی باشند. در مجموع تعداد واحدهای خوشه در حدود 3500 واحد براورد می شود.

با توجه به کوچک بودن واحدهای تولیدی خوشه، حدود 99 درصد از واحدهای اصلی جزو واحدهای خرد بوده و زیر 10 نفر کارگر دارند و تنها 1 درصد آنها جزو واحدهای کوچک بوده و بیش از 10 نفر کارگر دارند. در خوشه مبلمان قم تعداد واحدهای متوسط و بزرگ صفر است.


جدول 11- اندازه بنگاه های خوشه

 

درصد از کل خوشه
تعداد
اندازه بنگاه
99
1780
تعداد بنگاهها خرد (زیر 10 نفر کارکن)
1
20
تعداد بنگاهها کوچک (بین 10 تا 49 نفر کارکن)
0
0
تعداد بنگاهها متوسط (بین 50 تا 149 نفر کارکن)
0
0
تعداد بنگاهها بزرگ (بالاتر از 150 نفر کارکن)

 سهم استان از تولید مبلمان کشور

تولیدات خوشه تقریبا 20 درصد از حجم کل تولیدات مبلمان کشور را شامل می شود و خوشه مبل قم بعد از تهران دومین تولید کننده مبلمان کشور محسوب می شود.

www.qomfurniture.ir