امروز جمعه ۰۳/۱/۱۰

حمایت از توسعه خوشه های فرش دستباف کشور

.

 مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک با مرکز ملی فرش  از توسعه خوشه های فرش دستباف در کشور خبرداد و گفت: توسعه بازارهای هدف صادراتی خوشه­ های فرش دستباف کشور مورد حمایت قرار می گیرد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل، دکتر سید محمد علی سید ابریشمی در این مراسم با اشاره به قدمت صنعت فرش در ایران و زحمات شبانه روزی بافنده های فرش دستباف گفت:  صنعت فرش از گذشته تابه حال باعث افتخار کشور ایران بوده و هنوز تلاش بافندگان ایرانی در بسیاری از موزه ها قابل مشاهده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت توسعه خوشه های فرش در سراسر کشور را از برنامه های سازمان عنوان کرد و افزود: امیدواریم با همکاری مشترک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و مرکز ملی فرش شاهد ارتقا این صنعت در کشور در آینده ای نزدیک باشیم.

 دکتر سید ابریشمی با بیان اینکه 22 خوشه فرش در استان های مختلف شناسایی شده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر پروژه توسعه خوشه فرش دستباف در 11 استان کشور آغاز و 6 خوشه از آنهادر مرحله پیاده سازی قراردارد.

 مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران حمایت از شکل گیری و توسعه واحدهای طرح و نقشه فرش و صنایع جانبی و تکمیلی و تولیدی تجهیزات استاندارد فرش­بافی در سطح خوشه­ های کسب­ وکار فرش دستباف کشور را از جمله محورهای این تفاهم نامه برشمرد و افزود: اجرای پروژه های تکمیل حلقه های مفقوده زنجیره ارزش خوشه های فرش و تقویت پیوند بین خوشه همسان فرش دستباف کشور نیز با همکاری مرکز ملی فرش مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک وشهرکهای صنعتی ایران در ادامه بر استفاده مشترک از منابع و توانمندی­های طرفین در زمینه­ های برگزاری دوره­ های آموزشی، تأمین مواد اولیه، تأمین مالی و توسعه بازار در خوشه­ های فرش دستباف کشور تأکید کرد و افزود: بسترهای لازم جهت احداث مجتمع های کارگاهی فرش بافی در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور نیز فراهم خواهدشد.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران: صنعت فرش به سرمایه کلان خارجی نیاز ندارد

دکترحمید کارگر، سرپرست مرکز ملی فرش ایران نیز در این مراسم صنعت فرش دستباف را از جنبه های مختلف فرهنگی، هنری، اقتصادی، اشتغالزایی و... قابل اتکا توصیف کرد و گفت: این صنعت با توجه به ویژگی های سنتی و بومی که دارد در شرایط اقتصاد مقاومتی بسیار قابل اتکا است.

وی با بیان اینکه توسعه صنعت فرش کشور به سرمایه کلان خارجی نیاز ندارد، خاطر نشان کرد: این صنعت با سرمایه کم قابل توسعه بوده و دانش فنی آن نیز در داخل کشور موجود است و نیاز به تکنولوژی خارجی ندارد.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران با تأکید بر حمایت سایر نهادهای اجرایی از این صنعت تصریح کرد: باتوجه به ویژگی های این صنعت ضروری است کلیه دستگاه ها در جهت فرهنگ سازی، آموزش، بازاریابی، صادرات و ...  با متولیان این صنعت همکاری کنند.

دکتر کارگر در ادامه انعقاد این تفاهم نامه را در راستای هم افزایی و بهره مندی از پتانسیل های دو مجموعه برشمرد و گفت: امیدواریم با  همکاری متقابل و مشترک شاهد شروع فصلی جدید در توسعه خوشه های فرش دستباف در سراسر کشور باشیم.

معاون صنایع کوچک سازمان: توسعه خوشه فرش دستباف در کشور

دکتر غلامرضا سلیمانی معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران نیز در مراسم امضای تفاهم نامه گفت: توسعه خوشه ای طی هفت سال گذشته در کشور شروع شده و پیشرفت های خوبی داشته است.

وی ضمن تاکید بر توسعه خوشه فرش دستباف در کشور افزود: در حال حاضر بافنده های فرش که تولید این صنعت را برعهده دارند قشر ضعیف جامعه بوده و تجار فرش در زمره سرمایه دارها قراردارند.

دکتر سلیمانی با بیان اینکه بافنده ها بخش بزرگی از ارزش افزوده را دریافت نمی کنند، تصریح کرد: در چنین شرایطی شاهد خروج تدریجی بافنده ها از چرخه تولید و جایگزین شدن فرش ماشینی در کشور هستیم.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران افزود: به همین دلیل توسعه خوشه ای فرش دستباف در دستور کار قرار گرفت تا بافنده ها زیر پوشش این مدل توسعه ای مورد حمایت قرار گرفته و توزیع متوازن ارزش افزوده شکل بگیرد.

دکتر سلیمانی در پایان امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و مرکز ملی فرش ایران را مورد اشاره قرارداد و گفت: با امضای این تفاهم نامه مجتمع های کارگاهی فرش بافی مستقر در نواحی و شهرکهای صنعتی می توانند از خدمات صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک بر اساس دستورالعمل های ارائه شده، بهره مند شوند.

گفتنی است این تفاهم نامه به منظور گسترش همکاری های علمی، پژوهشی و اجرایی در زمینه توسعه خوشه های فرش دستباف کشور و استفاده بهینه از منابع، ظرفیت ها و توانمندی های طرفین، بین مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و سرپرست مرکز ملی فرش ایران به امضا رسید.