امروز سه شنبه ۰۳/۱/۲۸

باید از رفع تحریم‌ها برای توسعه صادرات قم استفاده کنیم

.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، احمد ذاکری در پنجمین جلسه کمیسیون توسعه صادرات استان قم ضمن ارائه گزارشی از وضعیت صادرات استان در 10 ماه نخست سال جاری گفت: در 10 ماه نخست سال جاری حجم صادرات استان قم 132 میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: البته از نظر وزنی با افزایش صادرات استان قم مواجه بوده‌ایم به گونه‌ای که در سال 94 با 126هزار و 801  صادرات، صادرات کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 50 درصدی مواجه بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ضمن ارائه توضیح در مورد دلایل کاهش ارزش صادرات استان قم خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نخستین کشور هدف صادرات استان قم کشور عراق است، مشکلات پدید آمده در این کشور به ویژه منطقه کردستان عراق اثر قابل توجهی در کاهش صادرات استان قم بوده است.

وی اضافه کرد: از فروردین تا شهریور سال جاری شاهد رشد ارزش صادرات بوده‌ایم و پس از آن صادرات کاهش یافت.

ذاکری با اشاره به کالاهایی که در 10 ماه نخست سال جاری از استان قم صادر شده‌اند، ادامه داد: مهم‌ترین کالای صادراتی استان قم مواد پلاستیکی بوده است. صادرات این کالا در کشور نزدیک به 3 میلیارد دلار بوده است از این میزان 29 میلیون دلار یعنی کمتر از یک درصد مربوط به قم بوده است.

وی کشورهای صادراتی هدف استان قم عراق، افغانستان، ترکیه، ترکمنستان و ... دانست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه رفع تحریم‌ها می‌تواند آمار صادرات را افزایش دهد اضافه کرد: در 10 ماه نخست سال جاری آمار صادرات به عراق 70 میلیون دلار بوده است که سهم استان قم از این میان 1.4 درصد بوده است.

وی با بیان اینکه در پساتحریم باید برای توسعه صادرات فرش دستباف تلاش کنیم اضافه کرد: در زمان تحریم بسیاری از بازارهای اروپایی و ژاپن را از دست داده‌ایم و از کشورهای مهم برای توسعه صادرات فرش دست‌باف در سال 95 می‌تواند ژاپن باشد.

وی با اشاره به اعزام هیات تجاری به افغانستان اظهار امیدواری کرد با افزایش امنیت در این کشور صادرات به این کشور افزایش یابد.

تاریخ انتشار: 3 اسفند 1394