امروز پنجشنبه ۰۳/۱/۳۰

۱۲ هزار بافنده قمی بیمه قالی‌بافی هستند/کاهش صادرات فرش دستباف قم چشمگیر نیست

.

 

مسئول خوشه فرش قم با اشاره به اینکه حدود ۲۷ هزار بافنده در استان قم وجود دارد، گفت : از این تعداد ۱۲ هزار نفر کارت قالی بافندگی برای آن‌ها صادر و بیمه قالی‌بافی شده‌اند.

حسین بیک‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به اینکه حدود 27 هزار بافنده در استان قم وجود دارد، اظهار داشت: از این تعداد 12 هزار نفر کارت قالی بافندگی برای آن‌ها صادر و بیمه قالی‌بافی شده‌اند، بخشی از بافت فرش دستباف در قم انجام و بخشی دیگر در استان‌های دیگر انجام می‌شود.

مسئول خوشه فرش قم بابیان اینکه بخشی از حق بیمه را دولت و بخشی نیز توسط مرم پرداخت می‌شود، افزود: سهمیه‌ای که بابت بیمه قالی‌بافی به استان قم اختصاص داده‌ شده حدوداً 6 هزار نفر بوده و اختصاص سهمیه پایین سبب شده که قالی‌بافان ما مشکل بیمه داشته باشند.

بیک زاده بابیان اینکه حل شدن مشکل قالی‌بافان با برداشته شدن تحریم‌ها زمان‌بر است، گفت: زمانی که تحریم‌ها از سال 84 شروع شد و اثرات خود را در سال 91 و 92 گذاشت ازاین‌رو شکوفایی مجدد صنعت فرش با برداشته شدن تحریم‌ها به‌ یک‌باره حل نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک رکود کلی در کشور داریم و به این دلیل نمی‌توانیم تعداد فرش مشخصی را به رقبا سفارش دهیم ازاین‌رو مقداری از رقبا به دلیل آنکه آن‌ها تولید متمرکز دارند عقب‌مانده‌ایم  اما کیفیت کار ما بهتر از رقباست و فرش ایران قابل‌مقایسه با کشورهای هند و نپال و پاکستان نیست.

مسئول خوشه فرش قم علت کاهش اخیر صادرات صنعت فرش قم را رکود کشور بیان و خاطرنشان کرد:  ما نتوانسته‌ایم بازار جهانی خود را تطابق دهیم و مطابق سلیقه روز پیش نرفته‌ایم البته درمجموع این مسئله مربوط به همه کالاهاست و تنها به صنعت فرش دستباف قم مربوط نمی‌شود.

بیک زاده  با اشاره به وضعیت صنعت فرش قم گفت: کاهش صادرات فرش دستباف قم چشمگیر نیست و باید صادرات خود را گسترش داده و رشد صادرات داشته باشیم و کارها و تبلیغات باید به‌صورت خوشه‌ای انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه پروژه خوشه فرش قم که از سال 91 آغازشده و در سال 94 به پایان رسیده است، گفت: در این پروژه به نتایج خوبی رسیده‌ایم و باید در رابطه با بازاریابی و تبلیغات به‌صورت گروهی و خوشه‌ای عمل کنیم و کار توسط خود اعضای خوشه در حال انجام است.