امروز شنبه ۰۳/۲/۱

چهاردهمین نمایشگاه فرش دستباف قم افتتاح شد

.

 

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران؛ حمید کارگر در آیین افتتاح چهاردهمین نمایشگاه فرش دستباف قم با بیان این که تولید و صادرات فرش با وجود سختى ها و تنگناها روند رو به بهبودى را طی می کند، افزود: متوسط صادرات فرش در 2 دهه اخیر 500 میلیون دلار در سال بود که به دلایلی همچون تحریم هاى مستقيم و غيرمستقيم سياسى و اقتصادی، تغییر سبک زندگی و سلايق مشتريان، ظهور و افزايش استفاده از کفپوش های دیگر و بالا رفتن قیمت تمام شده فرش دستباف به ويژه به علت افزايش بهاى مواد اوليه این روند کاهش داشت و متوسط صادرات به 300 میلیون دلار رسید.

وی گفت: در دو سه سال اخیر، روند کاهش صادرات فرش دستباف متوقف و روند افزایشی جایگزین آن شد و سال گذشته 359 میلیون دلار فرش دستباف به حدود 80 کشور صادر شد.
كارگر ادامه داد: در هشت ماهه ابتداى امسال نيز روند افزايش صادرات فرش ايران تداوم دارد و در اين مدت ٢٦٩ ميليون دلار فرش دستباف از ايران به بازارهاى هدف راه يافته است كه رشد ٣١ درصدى نسبت به مدت مشابه در سال قبل دارد.
رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: تبلیغات برون مرزی، ایجاد تسهیلات مناسب برای توليدكنندگان و بازرگانان اين حوزه، شرکت در نمایشگاه های بین المللی در کشورهای دیگر و تشویق نسل جوان به فعالیت در این عرصه از جمله فعالیت ‌هایی است که می ‌تواند صادرات فرش دستباف را افزایش دهد.
وی اضافه کرد: کدام یک از حوزه های صنعت را می توان مثال زد که مانند فرش دستباف، اشتغالزایی ارزان، در دسترس و فراگیر در کل کشور و بی نیاز از سرمایه گذاری های کلان را داشته باشد.
کارگر با بیان این که نگاه فقط ایده آلی به هنر- صنعت فرش دستباف درست نیست، خاطرنشان کرد: فرش در مساله اقتصاد مقاومتی حرف برای گفتن بسیار دارد و این امر فقط از منظر صادرات نیست. بلكه بايد به وجوه فرهنگى و هنرى فرش نيز توجه ويژه داشت.
سيد مهدي صادقي استاندار قم در مراسم افتتاحيه چهاردهمين نمايشگاه فرش دستباف استان قم طي سخناني به تشريح اهميت، جايگاه و مشكلات فرش دستباف استان قم پرداخت.
وي با اشاره به اين كه فرش دستباف قم افتخار ملي است و نقش برجسته و جايگاه ملي دارد خاطرنشان كرد: سهم 20 درصدي فرش قم در صادرات كشور، بسيار مهم و قابل توجه است.
صادقي با تأكيد بر لزوم تلاش در جهت درآمدزايي محصول فرش دستباف، گفت: در اين زمينه صادرات محصول به عنوان يك راهكار اصولي بايد مد نظر قرار گيرد.
استاندار قم با اشاره به مشكلات و ركود حاكم بر بازار فرش توليدي در استان افزود: اميدواريم با حمايت هاي بيشتر دولت و كمك به قيمت تمام شده ، شاهد رونق اين محصول باشيم .
وي همچنين به روند احداث نمايشگاه فرش استان قم اشاره و تصريح كرد: بايد ساختمان هر چه سريع تر تكميل و زيرساخت هاي مورد نياز آن تأمين شود.
استاندار قم با بيان اين كه موضوع فرش، يك مسأله ملي است، حل مشكلات و دغدغه هاي پيش روي اين حوزه را نيازمند كمك و همكاري جدي همه بخش ها عنوان و خاطرنشان كرد: وظيفه همه، بايد كمك و تلاش براي رفع مشكلات و رونق اين بخش باشد.
محمود سیجانی هم در آیین افتتاح چهاردهمین نمایشگاه فرش دستباف استان قم در سالن بعثت فرهنگسرای جوان قم اظهار کرد: با موافقت اعضای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، طرح نمایشگاه دائمی فرش دستباف قم به عنوان یک طرح اقتصاد مقاومتی مورد موافقت قرار گرفت.
وی با اشاره به دغدغه مسئولان و نمایندگان استان در این زمینه گفت: در تکمیل این طرح، عزمی وجود دارد و در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی نیز تاکید شد تا نیازهای این طرح به منظور رونق فرش تامین شود.
وی با اشاره به برگزاری نخستین جلسه کارگروه تکمیل نمایشگاه دائمی فرش قم بیان کرد: در زمینه مسیر دسترسی، ایجاد زیرساخت های مورد نیاز و اعتبارهای لازم همراهی خوبی وجود دارد و امیدواریم این نمایشگاه که مورد مطالبه این صنف است را در صورت تامین اعتبار تا پایان سال به بهره برداری برسانیم.
اميرآبادى نماينده مردم قم در مجلس شوراى اسلامى نيز در اين مراسم از آمادگى مجلس براى كمك به فعالان فرش به ويژه در حوزه قوانين مالياتى و بيمه خبر داد.
رئیس اتحادیه تولید و فروش فرش دستباف استان قم نیز در این آیین اعلام کرد: چهاردهمین نمایشگاه فرش دستباف استان قم در نمایشگاه دائمی استان قم با 127 غرفه که 70 غرفه آن در سالن و بقیه در چادر جنب نمایشگاه قرار دارد تا 18 آذرماه جاری آماده بازدید هم وطنان است.
چهاردهمین نمایشگاه فرش دستباف استان ، 14تا 18 آذر ماه از ساعت 15 تا 21 در محل دائمی نمایشگاه های استان قم واقع در انتهای بلوار امام موسی صدر برای بازدید عموم دائر است.

تاریخ انتشار: 14 آذر ماه 1396