امروز جمعه ۰۳/۱/۳۱

گزارش دوره آموزشی مهارتهای تجارت خارجی فرش دستبافت قم

زمان برگزاری: 18/03/1394، 25/03/1394، 05/05/1394 ، 13/05/1394
مدت زمان دوره: 4 جلسه 9 ساعته
محل برگزاری: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم، سالن مسعود
گزارش دوره:
با توجه به اینکه هنر صنعت فرش دستبافت کشور نیازمند استفاده از علوم و فنون روز و یا حداقل انتقال تجربیات افراد به یکدیگر است، برگزاری دوره های آموزشی برای فعالان فرش دستبافت قم ملزم گردید.
از آنجا که یکی از اهداف پروژه های دفتر توسعه خوشه فرش دستبافت قم آموزش و یادگیری اصولی صادرات و تجارت بین المللی به فعالان خوشه و ارتقای توانمندی¬های آنان در این حوزه می باشد، دوره آموزشی مهارت‌های تجارت خارجی فرش دستبافت قم ویژه تجار و تولیدکنندگان فرش دستبافت قم با همکاری چند جانبه مرکز ملی فرش ایران، سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم، مرکز آموزش بازرگانی استان قم، شرکت شهرکهای صنعتی استان قم و دفتر توسعه خوشه فرش دستباف قم با حضور جمعی از فعالان خوشه فرش دستبافت قم برگزار گردید.
دوره مذکور در 4 جلسه 9 ساعته با تدریس دکتر مهرداد صحرایی متخصص، مشاور و مدرس بازرگانی بین الملل و استاد کمالی اردکانی عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی و رایزن سابق بازرگانی ایران در چین ، در سالن مسعود سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم برگزار شد.


 جلسه اول:18/3/1394

بخش اول این جلسه، از ساعت 8:00 با موضوع مهارت های جامع بازرگانی بین الملل با تدریس آقای دکتر صحرایی آغاز شد. در ابتدای جلسه، تعریف صادرات و انواع آن به شرکت کنندگان توضیح داده شد و آنان به طور کلی با مبانی صادرات به طور صحیح آشنا شدند. در ادامه، استراتژی های ورود به بازار های بین المللی بیان گردید.
در بخش دوم نیز ساعت 10:30 بعد از استراحت کوتاه، مقررات تجارت بین الملل ( Incoterms)، تعهدات و مسئولیت های خریداران و فروشندگان در مسایل حمل و نقل در معاملات بین المللی  به شرکت کنندگان تدریس شد.

بخش سوم این دوره نیز از ساعت 13:30 بعد از نماز و ناهار، آغاز گردید. در این بخش خلاصه بازاریابی و فروش ، نحوه ی شروع کار بازاریابی داخلی و خارجی و مراحل عملیاتی صادرات نیز آموزش داده شد. علاوه بر این در بخشی از این جلسه بحث و گفتگو  به صورت پرسش و پاسخ بین استاد و شرکت کنندگان انجام گردید.
ساعت 17:00، این جلسه از دوره آموزشی مهارت های تجارت خارجی فرش دستبافت قم به پایان رسید.

جلسه دوم: 25/3/94

      جلسه دوم این دوره، از ساعت 8:00  با سخنرانی آقای محمدی چهر، معاون صنعت، معدن و تجارت استان قم آغاز شد.
ایشان ضمن خیر مقدم خدمت اساتید محترم و اعضاء خوشه فرش دستبافت قم، ارتقای مهارت های صادرات و تجارت بین الملل در این دوره های آموزشی را مهم دانست و با بیانی از علت تمرکز روی بازار فرش دستبافت چین، از اعضاء خوشه برای همکاری با یکدیگر و ایجاد تشکل ها و کنسرسیوم های موثر جهت ورود به بازار کشور چین دعوت به عمل آورد.
بخش اول این جلسه از دوره آموزشی ساعت 8:30  با موضوع راه کار های علمی و موثر فعالیت در بازار چین با تدریس آقای کمالی اردکانی آغاز شد. در ابتدای جلسه، توضیح کلی در مورد کشور چین، جمعیت، ویژگی های فرهنگی و اجتمعاعی و همچنین اطلاعاتی در مورد درآمد سرانه این کشور و تجارت خارجی چین با جهان به شرکت کنندگان داده شد و آنان به طور کلی با کشور هدف آشنا شدند. در ادامه نیز توضیحاتی در مورد چگونگی رابطه ایران و چین، مبادلات تجاری بین دو کشور، پتانسیل های صادرات به چین و توسعه صادرات فرش دستبافت به این کشور بیان گردید و در مورد فرصت های خوبی که برای ورود به بازار هدف وجود دارد بحث و گفتگو شد.


 
بخش دوم این جلسه ساعت 10:30 بعد از استراحتی کوتاه، با بیان مهمترین اقدامات ترویجی معرفی فرش دستبافت ایران در بازار چین در 5 سال گذشته و دستاوردهای آن آغاز گردید. سپس آفات حضور در بازار چین بیان شد و پیشنهاداتی نیز از طرف آقای کمالی برای حضور در این بازار ارائه گردید.
بحث بعدی در این جلسه، وارادات و چگونگی آن و دسترسی به تولیدکنندگان چینی بود که در این بخش هشدار های لازم جهت تجارت با شرکت های چینی نیز داده شد و در نهایت اطلاعاتی نیز در مورد فرهنگ چینی ها و علایق و ویژگی های رفتاری آنان بیان گردید.
 
و در پایان این بخش از دوره، آقای کمالی اردکانی،  خبری از انتشار کتاب جدید با عنوان «تجارت با چین» با تالیف مسعود کمالی اردکانی به شرکت کنندگان داد و با آرزوی موفقیت برای تمامی تجار و تولیدکنندگان آموزش خود را به پایان رساند.
بخش سوم این جلسه از دوره آموزشی از  ساعت 13:30 بعد از نماز و ناهار، با تدریس آقای صحرایی آغاز گردید. در ابتدای این بخش ایشان مروری بر درس گذشته داشتند و سپس آغاز به آموزش ادامه درس جلسه گذشته کردند.
در این قسمت به طور کلی نحوه تنظیم قرارداد یا پیش فاکتور استاندارد با ذکر مثال برای تمامی قسمت های آن، آموزش داده شد و در نهایت  شیوه پرداخت نیز بیان گردید. 
ساعت 17:00، جلسه دوم از دوره آموزشی مهارت های تجارت خارجی فرش دستبافت قم به پایان رسید.

       جلسه سوم: 05/05/94 

      جلسه سوم این دوره، از ساعت 8:30 با موضوع اصول و فنون مذاکرات بین المللی با تدریس استاد مهرداد صحرایی آغاز شد. در بخش اول، ابتدا در مورد مهارت های جامع بازرگانی بین الملل صحبت شد و از میان مهارت های ذکر شده اصول و فنون مذاکرات مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. درباره این موضوع به تعریف کلی از مذاکره و انواع آن پرداخته شد. سپس ضرورت برگزاری مذاکره در معاملات خارجی و انواع روش های مذاکره و همچنین ویژگی های مذاکرات اصولی و غیر اصولی شرح داده شد. در ادامه شرکت کنندگان به طور کلی با مذاکره و انواع آن آشنا شدند و گفتگو هایی در این باره میان آنها و استاد به صورت پرسش و پاسخ صورت گرفت.

بخش دوم این جلسه بعد از پذیرایی و استراحتی کوتاه ساعت 10:30 آغاز و تا ساعت 13:00 ادامه داشت. در این بخش مهارت ها و ویژگی های لازم جهت موفقیت در مذاکرات، باید ها و نباید ها، تدبیر، شگرد و ترفند در مذاکرات و همچنین مختصری از چگونگی و اصول زبان بدن در مذاکرات و همچنین در فروش، خدمت شرکت کنندگان بیان گردید.
بخش سوم این جلسه بعد از نهار و نماز ساعت 14:00 آغاز شد. در این بخش در مورد دوره های مذاکرات، اقدامات و تمام مراحل انجام کار در یک مذاکره از نظر مقطع زمانی شامل شروع مذاکره، مراحل میانی، تا مرحله توافق نهایی و انعقاد قرارداد و همچنین در مورد نکات و اشتباهات در اجرای قرارداد ها توضیحات لازم داده شد. 
 
بخش چهارم جلسه بعد از استراحتی کوتاه ساعت 15:30 آغاز گردید. در این بخش در مورد تکنیک ها و تاکتیک های مذاکره و چگونگی دستیابی به به مهارت های مذاکره موفق، ارتباطات و مشکلات ارتباطی در مذاکرات و در مورد بررسی تطبیقی سبک های مذاکره در جهان صحبت شد و همچنین تذکرات لازم در مورد اشتباهات و خطاهای احتمالی در مذاکرات به شرکت کنندگان داده شد.
ساعت 17:00، جلسه سوم از دوره آموزشی مهارت های تجارت خارجی فرش دستبافت قم با موضوع اصول و فنون مذاکرات بین المللی به پایان رسید.

   جلسه چهارم: 13/05/1394

      جلسه چهارم این دوره، از ساعت 8:30 با موضوع مدیریت فروش با تدریس استاد مهرداد صحرایی آغاز به کار کرد و تا ساعت 10:30 ادامه داشت. در این بخش ، ابتدا بازایابی در سه قسمت فرآیند اجتماعی، رفع نیاز و خواسته ها و فرایند مبادله و همچنین فروش در دو قسمت نقد کردن دارایی ها فردی و سازمان و فرایند اجتماعی تعریف شد. سپس در مورد مهارت های اساسی در فروش صحبت شد و پیامد های فقدان مهارت های ارتباطی نیز مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.


بخش دوم این جلسه بعد از پذیرایی و استراحتی کوتاه ساعت 10:30 آغاز و تا ساعت 13:00 ادامه داشت.  در این بخش از جلسه نقش فنون ارتباط موثر در فروش اعم از شنیدن موثر، فن سخنوری، آداب و معاشرت، زبان بدن و ... مطالبی گفته شد. سپس ویژگی های یک فروشنده خوب بیان گردید و در مورد مهم ترین ویژگی ها از قبیل  عزت نفس بالا، یادگیری دائمی، مهارت ارتباطی و اجتماعی و تسلط به فنون مذاکرات، بحث و گفتگو شد.
 
در ادامه در مورد وظایف نیروی فروش و همچنین مهم ترین وظایف مدیریت فروش صبحت شد.
بخش سوم این جلسه از ساعت 2:00 و بعد از نهار و نماز آغاز گردید. در این بخش به طور کلی در مورد عملکرد بازاریابی و فروش و همچنین در مورد عملیات فروش از زمان صدور پیش فاکتور تا دریافت پول و تحویل کالا اطلاعاتی به شرکت کنندگان داده شد. سپس انتظارات مشتری از فروش مورد بحث قرار گرفت. در بخش چهارم و پایانی این جلسه نیز تکنیک های فروش و همچنین نکاتی در مورد روانشناسی فروش بیان گردید.
ساعت 17:00، جلسه چهارم دوره آموزشی مهارت های تجارت خارجی فرش دستبافت قم به پایان رسید.